Κλιμακώνει την προκλητική της στάση η Άγκυρα, εμποδίζοντας την πραγματοποίηση ερευνών από το σκάφος Fugro Gauss — με σημαία Γιβραλτάρ — που είχε προγραμματιστεί να διεξάγει εργασίες για λογαριασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας. Όπως μεταδίδουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης, η Τουρκία θεώρησε ότι το σκάφος επρόκειτο να επιχειρήσει εντός περιοχής που η ίδια χαρακτηρίζει ως τμήμα της «τουρκικής υφαλοκρηπίδας». Για τον λόγο αυτόν, εξέδωσε «αντί-NAVTEX», ακυρώνοντας τη NAVTEX της Κυπριακής Δημοκρατίας ως «άκυρη και άνευ ισχύος».
Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα «Μιλλιέτ», το τουρκικό πολεμικό ναυτικό κινητοποιήθηκε αμέσως στην περιοχή, ενώ η Άγκυρα ξεκαθάρισε πως «το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς την προηγούμενη συναίνεση της». Πηγές του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας ανέφεραν ότι «τα αεροπορικά και ναυτικά μας μέσα έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή για να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Οι δραστηριότητες του εν λόγω πλοίου παρακολουθούνται στενά».
Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Τουρκία παραμένει αμετακίνητη στην υπεράσπιση των αξιώσεών της στην Ανατολική Μεσόγειο. Όπως δήλωσαν: «η αποφασιστικότητά μας σχετικά με τα δικαιώματά μας στην υφαλοκρηπίδα στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως δηλώθηκε στον ΟΗΕ στις 18 Μαρτίου 2020, αποδεικνύεται συνεχώς τόσο στο τραπέζι όσο και στο πεδίο. Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, οποιεσδήποτε δραστηριότητες όπως η τοποθέτηση καλωδίων/σωλήνων ή η επιστημονική έρευνα στην υφαλοκρηπίδα μας πρέπει να συντονίζονται εκ των προτέρων με τη χώρα μας, ένα παράκτιο κράτος».
Η Άγκυρα υποστηρίζει επίσης πως «διεξάγουμε πάντα την απαραίτητη παρακολούθηση χωρίς να επιτρέπουμε καμία μη εξουσιοδοτημένη δραστηριότητα στην υφαλοκρηπίδα μας και δεν επιτρέπουμε καμία δραστηριότητα ή έργο που αγνοεί τη χώρα μας (όπως το Έργο Διασύνδεσης της Μεγάλης Θάλασσας)». Στην ίδια γραμμή, το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών προχώρησε σε επίσημες προειδοποιήσεις και εξέδωσε τη σχετική αντί-NAVTEX μετά την έκδοση NAVWARN από την ελληνοκυπριακή πλευρά, η οποία φερόταν να παραβιάζει τουρκική περιοχή.
Το σημερινό άρθρο της «Μιλλιέτ» με τίτλο «Αποτροπή της κίνησης των Ε/κ στη Γαλάζια Πατρίδα» κάνει λόγο για ενέργεια της «ελληνοκυπριακής διοίκησης της νότιας Κύπρου» που επιχείρησε να παραβιάσει την υφαλοκρηπίδα της Τουρκίας. Η Τουρκία, όπως σημειώνεται, «προειδοποίησε την ε/κ διοίκηση ότι δεν θα επιτρέψει καμία απόπειρα για τετελεσμένα γεγονότα στη Μεσόγειο».
Η τουρκική εφημερίδα αναφέρει πως στις 5 Αυγούστου, η ελληνοκυπριακή πλευρά εξέδωσε «παράνομη αναγγελία ναυσιπλοΐας (NAVTEX)», η οποία περιλάμβανε περιοχές που η Τουρκία θεωρεί μέρος της υφαλοκρηπίδας της. Το Fugro Gauss, σύμφωνα με τη «Μιλλιέτ», σκοπούσε να διεξάγει γεωφυσικές έρευνες στο πλαίσιο του έργου υποθαλάσσιου οπτικού καλωδίου «EMC», ωστόσο η Τουρκία παρενέβη άμεσα.
Στο δημοσίευμα επισημαίνεται ότι «οι τουρκικές ναυτικές δυνάμεις ανέπτυξαν γρήγορα ναυτικές δυνάμεις στην περιοχή, ενώ ένα αεροσκάφος θαλάσσιας περιπολίας προειδοποίησε το σκάφος “Fugro Gauss” ότι δεν μπορούσε να διεξάγει επιστημονικές δραστηριότητες εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας χωρίς τη συγκατάθεση της Τουρκίας». Παράλληλα, επισημαίνεται πως «παρόμοια απόπειρα της Ελλάδας κοντά στο νησί της Καρπάθου τον Ιούλιο είχε επίσης αποτραπεί από το τουρκικό ναυτικό».
Η εφημερίδα κάνει ακόμη λόγο για διευκρινίσεις από διπλωματικές πηγές που ξεκαθάρισαν ότι το έργο των οπτικών ινών «EMC» είναι ξεχωριστό από εκείνο της ηλεκτρικής διασύνδεσης «Great Sea» ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κύπρο, υπογραμμίζοντας όμως πως και τα δύο υπόκεινται «στις ίδιες νομικές διαδικασίες». Όπως αναφέρεται, «κάθε έργο που διέρχεται από την υφαλοκρηπίδα της Τουρκίας — η οποία καταχωρήθηκε στα Ηνωμένα Έθνη στις 18 Μαρτίου 2020 — απαιτεί τη ρητή έγκριση της Τουρκίας ως παράκτιας χώρας».
Σύμφωνα με τα τουρκικά ΜΜΕ, η εταιρεία που διαχειρίζεται το έργο, το Ηνωμένο Βασίλειο ως κράτος σημαίας του πλοίου και το ίδιο το σκάφος έδειξαν διάθεση συνεργασίας. Όπως τονίζεται: «η ε/κ πλευρά πρέπει να καταλάβει ότι οι γνωστές προσπάθειές της να δημιουργήσει τετελεσμένα γεγονότα δεν θα αποφέρουν αποτελέσματα — ούτε στην πράξη ούτε από νομική άποψη».
Τέλος, η «Μιλλιέτ» υπενθυμίζει πως το έργο του καλωδίου οπτικών ινών «Blue Raman», που επίσης περνούσε από την τουρκική υφαλοκρηπίδα, ολοκληρώθηκε «με επιτυχία» καθώς είχε εξασφαλιστεί η απαραίτητη διπλωματική άδεια της Τουρκίας. Αντίθετα, το έργο διασύνδεσης «Great Sea» μεταξύ Κρήτης και Κύπρου δεν προχώρησε «λόγω της αποφασιστικής στάσης της Τουρκίας» και της «άρνησης της Ελλάδας να συμμορφωθεί με τις διαδικασίες».