Τα δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι λειτουργούν ήδη οι 41 «έξυπνες» κάμερες σε 17 δήμους της Αττικής δεν φαίνεται να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Οι συγκεκριμένες συσκευές, οι οποίες παρουσιάστηκαν πρόσφατα, αποτελούν μέρος του έργου της Περιφέρειας Αττικής για την τοποθέτηση συνολικά 388 καμερών παρακολούθησης παραβίασης ερυθρού σηματοδότη σε κεντρικές διασταυρώσεις – χωρίς, ωστόσο, πρόσθετες δυνατότητες όπως η ανίχνευση χρήσης κινητού, μη χρήσης ζώνης ή υπέρβασης ταχύτητας.
Οι πραγματικές «έξυπνες» κάμερες, με δυνατότητα αυτόματης αναγνώρισης πολλαπλών παραβάσεων του ΚΟΚ, φαίνεται πως αργούν ακόμη. Το έργο βρίσκεται μόλις στο αρχικό στάδιο της δημοπράτησης, ενώ εκκρεμούν τεχνικές και διοικητικές εγκρίσεις. Επιπλέον, για να λειτουργήσει το σύστημα και να αποστέλλονται αυτόματα οι παραβάσεις, απαιτείται η ολοκλήρωση του Ενιαίου Ψηφιακού Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων, το οποίο βρίσκεται ακόμα υπό ανάπτυξη. Το σύστημα αυτό θα συγκεντρώνει δεδομένα από όλες τις κάμερες, θα συνδέεται με τις βάσεις της ΑΑΔΕ και της Τροχαίας και θα επιτρέπει την ηλεκτρονική αποστολή κλήσεων μέσω της θυρίδας του πολίτη στο gov.gr.
Μόλις ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί, προβλέπεται ενιαία εγκατάσταση καμερών σε όλη τη χώρα, με κοινές τεχνικές προδιαγραφές και πιστοποιημένη διαδικασία βεβαίωσης παραβάσεων.
«Πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν αναφερόμαστε σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, καθώς πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο οδικής ασφάλειας που υλοποιείται στη χώρα τα τελευταία χρόνια και αναμένεται να αλλάξει τη νοοτροπία στους δρόμους και να μειώσει δραστικά τα τροχαία δυστυχήματα. Οι κάμερες θα τοποθετηθούν και θα λειτουργήσουν κανονικά, όπως προβλέπεται, ωστόσο είναι σημαντικό να μην είμαστε βιαστικοί στις ανακοινώσεις και να αποφεύγεται κάθε σύγχυση σχετικά με το στάδιο υλοποίησης.
Μόνο με σωστή ενημέρωση, συνέπεια και τεχνική ετοιμότητα θα μπορέσει να αποδώσει το νέο ενιαίο σύστημα διαχείρισης παραβάσεων και τα τεχνικά μέσα που θα εγκατασταθούν, εξασφαλίζοντας πραγματικά ασφαλέστερους δρόμους για όλους».
Ποιες κάμερες λειτουργούν σήμερα στην Αττική
-
Κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας (περίπου 250):
Τοποθετημένες σε μεγάλους οδικούς άξονες σε ύψος άνω των 7 μέτρων, οι κάμερες αυτές δεν καταγράφουν παραβάσεις. Ανήκουν στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής και μεταδίδουν εικόνα στο Θάλαμο Επιχειρήσεων της Τροχαίας (ΘΕΠΕΚ), με στόχο την παρακολούθηση της κυκλοφορίας και την άμεση επέμβαση σε συμβάντα. Οι περισσότερες τοποθετήθηκαν πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και έχουν πρόσφατα αντικατασταθεί με νεότερης τεχνολογίας, χωρίς όμως δυνατότητα βεβαίωσης παραβάσεων. -
Κάμερες λεωφορειολωρίδων (ΟΑΣΑ – ΟΣΥ):
Σήμερα λειτουργούν 12 κάμερες που επιτηρούν τις λεωφορειολωρίδες. Οι κλήσεις δεν αποστέλλονται αυτόματα – το υλικό ελέγχεται από τη Διεύθυνση Τροχαίας και αποστέλλεται ταχυδρομικά στους παραβάτες. Οι κάμερες αυτές μπορούν επίσης να μετρούν την ταχύτητα σε βασικούς άξονες όπως η Μεσογείων, η Κηφισίας και η Βασιλίσσης Σοφίας. Επιπλέον, στο εσωτερικό των αστικών λεωφορείων έχουν τοποθετηθεί δέκα πειραματικές κάμερες που καταγράφουν οδηγούς που κινούνται παράνομα στις λεωφορειολωρίδες, χωρίς όμως να επιβάλλουν αυτόματα πρόστιμα. -
Κάμερες παραβίασης ερυθρού σηματοδότη:
Πρόκειται για ειδικές πιστοποιημένες κάμερες που εντοπίζουν αποκλειστικά οχήματα που περνούν με κόκκινο. Δεν καταγράφουν άλλες παραβάσεις, όπως η μη χρήση ζώνης ή η ομιλία στο κινητό. Μέχρι στιγμής λειτουργούν μόνο πιλοτικά δύο κάμερες στη λεωφόρο Ποσειδώνος, ενώ η ευρύτερη εγκατάσταση του συστήματος δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. -
Κάμερες ελέγχου ταχύτητας:
Αυτή τη στιγμή, κάμερες που μπορούν να μετρούν ταχύτητα και να βεβαιώνουν παραβάσεις λειτουργούν αποκλειστικά στην Αττική Οδό, όπου υπάρχει ανεξάρτητο και πιστοποιημένο σύστημα ελέγχου.