Η ΑΑΔΕ αποκάλυψε εκτεταμένο κύκλωμα φοροδιαφυγής μέσω εικονικών συναλλαγών με πολυτελή αυτοκίνητα, ενταγμένο σε ευρωπαϊκό δίκτυο απάτης που διερευνά πλέον και η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Το δίκτυο «καρουζέλ» εκτιμάται ότι έχει προκαλέσει ζημιές άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ σε χώρες της Ε.Ε.
Το σύστημα βασιζόταν στη χρήση του καθεστώτος «margin scheme», το οποίο θεσπίστηκε για να αποφεύγεται η διπλή φορολόγηση σε προϊόντα όπως τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Όταν όμως εφαρμόζεται μεταξύ εταιρειών, αντί ανάμεσα σε εμπόρους και ιδιώτες, μπορεί να μετατραπεί σε εργαλείο φοροδιαφυγής.
Η διαδικασία είχε τρία βασικά στάδια. Πρώτα, ο Γερμανός πωλητής μετέφερε το όχημα στη βουλγαρική εταιρεία ως ενδοκοινοτική παράδοση, χωρίς ΦΠΑ, εφόσον η εταιρεία διέθετε έγκυρο ευρωπαϊκό ΑΦΜ. Στη συνέχεια, η βουλγαρική εταιρεία δήλωνε ψευδώς ότι κατέβαλε ΦΠΑ στη χώρα της, παρότι αυτός δεν είχε ποτέ αποδοθεί. Τέλος, το αυτοκίνητο μεταπωλούνταν στην Ελλάδα με τιμολόγιο που φαινομενικά υπαγόταν στο καθεστώς περιθωρίου κέρδους. Έτσι, ο ελληνικός έλεγχος έβλεπε μόνο το «περιθώριο» και όχι τη συνολική αξία του οχήματος, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να εισπράττει ελάχιστο φόρο.
Για παράδειγμα, ένα μεταχειρισμένο πολυτελές όχημα αξίας 50.000 ευρώ μπορούσε να εμφανιστεί με τιμολόγιο 59.500 ευρώ, περιλαμβάνοντας έναν ανύπαρκτο ΦΠΑ 9.500 ευρώ. Στην Ελλάδα, το ίδιο αυτοκίνητο πουλιόταν με περιθώριο 2.000 ευρώ και ΦΠΑ 480 ευρώ. Έτσι, τα κρατικά ταμεία έχαναν 11.520 ευρώ για κάθε τέτοια συναλλαγή. Το «19%» που αναγραφόταν στα παραστατικά αποτελούσε απλώς πλασματικό στοιχείο νομιμοφάνειας.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της ΑΑΔΕ, εντοπίστηκαν 19 οχήματα συνολικής αξίας περίπου 885.000 ευρώ, με απώλεια ΦΠΑ που ξεπερνά τις 212.000 ευρώ. Το σχήμα στηριζόταν σε ψευδή τιμολόγια, δήθεν αγορές από ιδιώτες και εικονικά εξαγωγικά έγγραφα, αρκετά για να ξεγελάσουν έναν επιφανειακό τελωνειακό έλεγχο.
Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ χρησιμοποίησαν εκτεταμένες ψηφιακές διασταυρώσεις, ελέγχοντας εγγραφές στο ευρωπαϊκό σύστημα VIES, τελωνειακά μητρώα εισαγωγών-εξαγωγών, στοιχεία οχημάτων (VIN) και τραπεζικές κινήσεις. Μέσα από αυτή τη διαδικασία αποκαλύφθηκε ότι οι συναλλαγές ήταν εικονικές και ότι τα οχήματα ουσιαστικά άλλαζαν χέρια μόνο στα χαρτιά.
Η υπόθεση εντάσσεται στη διεθνή έρευνα «Vortex», η οποία αποκάλυψε κύκλωμα που χρησιμοποιούσε εταιρείες-βιτρίνες για να αγοράζει αυτοκίνητα χωρίς ΦΠΑ και να τα μεταπωλεί εντός της Ε.Ε. χωρίς απόδοση φόρου. Πολλά από τα οχήματα φαίνονταν να αλλάζουν ιδιοκτήτη τρεις ή και τέσσερις φορές, ώστε να εξαφανίζονται τα ίχνη του ΦΠΑ.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία τόνισε ότι η υπόθεση δείχνει πώς οι ενδοκοινοτικοί κανόνες ΦΠΑ μπορούν να μετατραπούν σε εργαλείο οργανωμένης απάτης όταν εμπλέκονται εταιρείες-φαντάσματα και εικονικές συναλλαγές. Η «Vortex» θεωρείται πλέον μία από τις μεγαλύτερες υποθέσεις καρουζέλ απάτης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με συνολικές απώλειες που ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια ευρώ και με τις έρευνες να συνεχίζονται σε πέντε χώρες.
